اوکراین یکی از کشورهای اروپایی است که به خاطر جاذبه های گردشگری اش مورد توجه عده زیادی از مسافران قرار می گیرد. همین طور گاهی افراد به منظور تحصیل، کار، دیدار خانواده و …. قصد سفر به این کشور را دارند . در صورتی که شما هم می خواهید به اوکراین سفر کنید ابتدا باید […]

فهرست مطالب

اوکراین یکی از کشورهای اروپایی است که به خاطر جاذبه های گردشگری اش مورد توجه عده زیادی از مسافران قرار می گیرد. همین طور گاهی افراد به منظور تحصیل، کار، دیدار خانواده و …. قصد سفر به این کشور را دارند . در صورتی که شما هم می خواهید به اوکراین سفر کنید ابتدا باید اقدام به دریافت ویزا کنید. ویزا مجوز صادر شده از سوی توسط نماینده دولت یک کشور است که به شما اجازه ورود به مرزهای آن کشور را می دهد. اما برای دریافت ویزا چه باید کرد؟

فهرست مطالب

 

وقت سفارت اوکراین

روند درخواست وقت سفارت اوکراین

برای اینکه بتونید ویزای اوکراین یا هر کشور دیگه ای رو بگیرید باید به سفارت کشور مورد نظر در ایران مراجعه کنید و درخواست ویزا بدید. اما به همین راحتی نمیشه وارد سفارت شد و باید حتما وقت سفارت بگیرید. برای تعیین وقت سفارت ابتدا باید به سایت سفارت اوکراین مراجعه کنید، فرم های مربوطه را پر کنید، نوع ویزای خود را مشخص کنید و وقت سفارت اوکراین را درخواست دهید.

برای وارد کردن اطلاعات خود در فرم درخواست باید نهایت دقت را به خرج بدید چراکه بنا به اعلام سفارت اوکراین ارائه اطلاعات غیر موثق می تواند منجر به رد شدن درخواست روادید گردد. همین طور اگر هنگام ورود به کشور اوکراین مامورین متوجه این مسئله شوند ممکن است با در دست داشتن روادید شما را از ورود به خاک اوکراین منع کنند.

*سفارت اوکراین با شرکت VFSGlobal همکاری می کند و شما برای گرفتن وقت سفارت می توانید به سایت این شرکت نیز مراجعه کنید.

نکته : در صورتی که فرآیند ثبت درخواست وقت سفارت و پر کردن فرم های مربوطه برای شما زمانبر است یا با جزئیات کار آشنایی ندارید می توانید از خدمات موسسات مهاجرتی موجود استفاده کنید. در انتخاب موسسه مهاجرتی دقت کنید که موسسه معتبری را انتخاب کنید.

با تعیین وقت سفارت، زمانی به شما اعلام میشه که در اون تاریخ باید در سفارت حاضر باشید. در وقت سفارت تعیین شده درخواست شما و همچنین مدارک شما بررسی میشه و صلاحیت شما برای دریافت ویزای این کشور مورد موافقت قرار میگیره یا رد میشه.

وقت سفارت اوکراین در ایران انواع مختلفی داره، شما باید با توجه به هدفتون از سفر نوع ویزایی که متقاضی دریافتش هستید رو مشخص کنید و بر اساس اون اقدام به تعیین وقت سفارت اوکراین کنید. انواع وقت سفارت اوکراین در ایران عبارتند از:

-وقت کاری سفارت اوکراین

-وقت دانشجویی سفارت اوکراین

-وقت تجاری سفارت اوکراین

-وقت توریستی سفارت اوکراین

– وقت پیوست سفارت اوکراین

-وقت تایید مدارک سفارت اوکراین

-وقت پزشکی سفارت اوکراین

-وقت نمایشگاهی یا همایشی سفارت اوکراین

-وقت بازدید از خانواده و دوستان سفارت اوکراین (برای افرادی که دعوت نامه از خانواده و دوستان ساکن در اوکراین خود دارند.)

و موارد دیگر.

نکته: اوکراین جز کشورهای منطقه شینگن نمی باشد و با ویزای شینگن نمی توانید به این کشور وارد شوید.

وقت سفارت فوری و عادی:

بعد از اینکه درخواست وقت سفارت اوکراین رو در سایت سفارت این کشور ثبت کردید به شما تاریخی برای حضور در سفارت داده میشه و در اون تاریخ شما باید به سفارت مراجعه کنید. طبق اعلام سایت سفارت اوکراین در صورتی که شما درخواست وقت سفارت عادی داده باشید درخواست روادید شما طی 10 روز کاری مورد بررسی قرار میگیره اما اگر به هر دلیلی نیاز دارید که زودتر به اوکراین سفر کنید می تونید از وقت سفارت فوری استفاده کنید که در این صورت درخواست شما حداکثر تا 5 روز کاری بررسی شده و نتیجه ی درخواست ویزا به شما اعلام خواهد شد.

برای اطلاع از شرایط وقت سفارت فوری اوکراین با مشاوران مهاجرتی اوکراین تماس گرفته و از شرایط اطلاع پیدا کنید.

وقت سفارت آنلاین و غیر آنلاین:

امروزه بیشتر درخواست های وقت سفارت بصورت آنلاین ثبت می شود. سفارت اوکراین نیز برای درخواست وقت سفارت فرم های آنلاین در سایت خود قرار داده است که می توانید اقدام به درخواست وقت سفارت بصورت آنلاین کنید.

در مورد درخواست وقت سفارت اوکراین بصورت حضوری یا تلفنی اطلاعاتی در سایت این سفارت درج نشده است.

در روز تعیین شده به عنوان وقت سفارت اوکراین چه کار باید کرد؟

بعد از ثبت درخواست وقت سفارت ایمیلی به شما ارسال می شود که تاریخ دقیق وقت سفارت اوکراین به شما اعلام می شود. شما باید در این روز تمامی مدارک مربوط را آماده کرده و در زمان تعیین شده به سفارت مراجعه کنید و مدارک را ارائه دهید. سفارت اوکراین مدارک شما را دریافت کرده و انگشت نگاری خواهد کرد. همین طور افسران ویزا با شما مصاحبه خواهند کرد.

*هزینه درخواست ویزا را هم باید بصورت نقدی در روز مراجعه به سفارت پرداخت کنید.

*در صورتی که امکان مراجعه حضوری به سفارت اوکراین را نداشته باشید می توانید مدارک را به صورت پستی یا از طریق نماینده قانونی خود به سفارت تحویل دهید. در این صورت مصاحبه بصورت آنلاین انجام خواهد شد.

مدارک لازم برای ارائه به سفارت اوکراین:

با توجه به نوع ویزایی که درخواست کرده اید مدارک مختلفی نیاز خواهد بود، اما مدارک زیر جز مدارک عمومی هستند و برای تمام انواع ویزاها مورد نیاز می باشند:

-مدارک شناسایی معتبر

-مدارک شغلی

-مدارک تحصیلی

-پاسپورت با حداقل سه ماه اعتبار بعد از تاریخ اتمام دوره اقامت شما در اوکراین و حداقل دو صفحه خالی

–   فرم درخواست روادید تکمیل شده با درج امضاء متقاضی.

–  یک قطعه عکس رنگی 35 در 45 میلی متری

–  بیمه نامه مسافرتی پزشکی معتبر که حداقل مبلغ 30000 یورو و یا معادل آن به سایر ارزها را تحت پوشش قرار دهد.

–  مدارکی که نشان دهنده تمکن مالی شخص متقاضی، جهت تامین هزینه ها در مدت اقامت وی در اوکراین، هزینه بازگشت فرد به ایران و یا ترانزیت به کشور ثالث و یا امکان دریافت تامین مالی مکفی از طریق قانونی در خاک اوکراین باشد.

– مدرکی، که نشان دهنده پرداخت مبلغ تعرفه کنسولی باشد.

نکته: چنانچه فرد متقاضی ویزا زیر 18 سال باشد باید رضایت کتبی و محضری سرپرست خود را ارائه دهد.

هنگام مراجعه به سفارت اوکراین بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • قبل از رفتن به سفارت مدارک خود را چک کنید تا هیچ گونه کسری در مدارک نداشته باشید.
  • کمی زودتر از ساعت اعلام شده در سفارت حضور داشته باشید.
  • ظاهر مرتب و آراسته ای داشته باشید.
  • همه مدارک باید در ابعاد A4 پرینت گرفته شوند.
  • مدارک صادر شده از نهادهای دولتی باید دارای مهردادگستری و وزارت امور خارجه ایران باشد.
  • در صورت نیاز مدارک شما باید توسط دارالترجمه رسمی به زبان مورد نظر سفارت اوکراین ترجمه شوند.

هزینه وقت سفارت اوکراین:

همان طور که گفتیم هزینه ی درخواست ویزا را باید در روز مراجعه به سفارت اوکراین بصورت نقدی پرداخت کنید. هزینه ی ویزا بر حسب سن افراد متقاضی متفاوت می باشد. لیست هزینه های ویزا به شرح زیر است:

کودکان زیر 6 سال : رایگان

افراد بین 6 تا 12 سال : 35 یورو

متقاضیان بالای 12 سال : 60 یورو

*دریافت این هزینه ربطی به قبول شدن یا رد شدن درخواست ویزای شما ندارد و حتی اگر درخواست شما ریجکت شود این هزینه بازگردانده نخواهند شد.

ویزای توریستی اوکراین:

در صورتی که قصد داشته باشید با اهداف توریستی به اوکراین سفر کنید باید اقدام به دریافت ویزای توریستی اوکراین کنید. برای درخواست این نوع ویزا ارائه مدارک زیر الزامی است:

-مدارک مرتبط با هدف سفر

-مسیر سفر(بلیط ها یا تاییدیه رزرو)

-رزرو هتل و یا سایر مدارک مربوط به اسکان در طول تمام دوره اقامت

*در صورتی که از سوی شخصی در اوکراین دعوت نامه داشته باشید فرآیند صدور ویزای توریستی شما با سرعت و راحتی بیشتری طی خواهد شد.

*در حال حاضر سفارت اوکراین به علت وجود شرایط جنگی در این کشور ویزای توریستی صادر نمی کند.

ویزای ورزشی اوکراین :

در صورتی که ورزشکار هستید و قصد دارید در رویداد یا مسابقه ای ورزشی شرکت کنید باید درخواست وقت سفارت ورزشی داشته باشید. مدارک مورد نیاز برای وقت سفارت ورزشی عبارتند از:

-دعوت نامه برگزار کننده مسابقه که عضو شنگن می باشد.

-دعوت نامه انجمن/فدراسیون ورزشی مربوطه از ایران

-گواهی از فدراسیون ورزشی ایرانی با اعلام تاریخ عضویت و رده ورزشی و مدارک مبتی بر شرکت در مسابقات

ویزای کاری اوکراین:

با توجه به شرایط اوکراین و نرخ بالای بیکاری در این کشور شرایط یافتن کار مناسبی در این کشور با سختی هایی مواجه است اما اگر قصد دارید ویزای کاری اوکراین را دریافت کنید باید به موارد زیر توجه کنید.

  • برای اینکه بتوانید کاری را در اوکراین بگیرید باید کارفرما آگهی کار را به مدت سه ماه در اوکراین و کل اتحادیه اروپا آگهی کرده باشد، در صورتی که کسی از اتحادیه اروپا برای این موقعیت شغلی مورد پذیرش قرار نگیرد شما می توانید کار را دریافت کنید.
  • برای دریافت ویزای کاری اوکراین باید دعوت نامه ای از سوی کارفرمایی معتبر در اوکراین داشته باشید تا از این طریق اقدام به دریافت ویزای کار اوکراین کنید.

برای دریافت ویزای کاری ارائه مدارک زیر لازم می باشد:

  • دعوت نامه از سوی کارفرمایی معتبر در اوکراین
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رزومه کاری
  • اطلاعاتی در مورد محل سکونت در طول اقامت در اوکراین
  • مدارک مربوط به کارفرما و شرکتی که در آن استخدام شده اید

مشاغلی که بازار کار مناسب تری در اوکراین دارند عبارتند از:

  • دبیر زبان های خارجی
  • مدیر فروش
  • مترجم زبان های خارجی
  • مهندس IT
  • مدیر اجرایی
  • و…

به طور کلی برای اینکه بتوانید کار مناسبی را در اوکراین پیدا کنید باید مهارت یا تخصص خاصی داشته باشید.

ویزای سرمایه گذاری اوکراین:

یکی از راه های اخذ ویزای اوکراین از طریق سرمایه گذاری در این کشور می باشد. شما می توانید با دریافت این ویزا و پنج سال اقامت در اوکراین درخواست اقامت دائم این کشور را بدهید. سرمایه گذاری در اوکراین مزایایی از جمله موارد زیر را دارد:

  • مالیات پایین نسبت به سایر نقاط اروپا
  • فعالیت در بازاری بی رقیب
  • موقعیت خوب این کشور
  • هزینه های پایین برای تجارت
  • و….

برای سرمایه گذاری در اوکراین به سه روش می توان اقدام کرد:

  1. ثبت شرکت در اوکراین
  2. خرید سهام یکی از شرکت های اوکراینی
  3. خرید ملک

*البته با خرید ملک امکان اقامت دائم وجود ندارد.

برای دریافت ویزای سرمایه گذاری اوکراین به ارائه مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • داشتن بیزینس پلن
  • روزمه کاری معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • و…

ویزای ازدواج اوکراین:

در صورتی که شما با یکی از افرادی که شهروند اوکراین می باشند ازدواج می کنید می توانید درخواست ویزای ازدواج دهید.

برای درخواست این ویزا باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • مدرکی، که موید ازدواج شهروند تبعه ایران با شهروند تبعه اوکراین باشد.. مدارک ازدواج صادر شده از نهادهای ذیصلاح ایران می بایست به زبان اوکراینی ترجمه شده و در صورت عدم وجود امکان ترجمه به زبان اوکراینی، به زبان انگلیسی ترجمه شود، حاوی مهر دادگستری و وزارت امور خارجه ایران باشد و به تائید سفارت اوکراین رسد.

ویزای پیوست اوکراین:

در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما ساکن اوکراین باشد می تواند برای شما دعوت نامه ارسال کند تا شما در اوکراین به او بپیوندید. برای دریافت این ویزا ارائه مدارک زیر لازم است:

  • مدرکی که تائید نماید شخص متقاضی یکی از اعضای خانواده شخص دارای مجوز اقامت موقت در اوکراین باشد (مدارک صادر شده از نهادهای ذیصلاح ایران می بایست می بایست به زبان اوکراینی ترجمه شده و در صورت عدم وجود امکان ترجمه به زبان اوکراینی، به زبان انگلیسی ترجمه شود، حاوی مهر دادگستری و وزارت امور خارجه ایران باشد و به تائید سفارت اوکراین رسد)، همچنین می بایست کپی مجوز اقامت موقت در اوکراین، و مدرکی دال بر تمکن مالی شخص دارای مجوز اقامت موقت اوکراین جهت تامین مالی اعضای خانواده خود در اوکراین، ارائه گردد.

ویزای تحصیلی اوکراین:

با توجه به هزینه های پایین تحصیلی در کشور اوکراین شاید شما نیز یکی از افرادی باشید که قصد دارید ادامه تحصیلات خود را در این کشور پیگیری کنید. به این منظور شما باید ویزای بلند مدت تحصیلی اوکراین را دریافت کنید. برای دریافت این ویزا باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت با دو سال اعتبار
  • نتایج آزمایش HIV/AIDS
  • گواهی سلامت پزشکی
  • مدارک دوره های تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان
  • روزمه تحصیلی
  •  دعوتنامه تحصیلی، که توسط موسسات آموزش عالی اوکراین و مطابق با مقررات وزارت آموزش و علوم اوکراین ثبت شده باشد.
  • تمکن ویزای تحصیلی از 4000 تا 5000 دلار

ویزای تجاری اوکراین:

اگر قصد دارید به نیت انجام فعالیت های تجاری وارد خاک اوکراین شوید باید ویزای تجاری اوکراین را داشته باشید. ویزای تجاری از نوع ویزا های کوتاه مدت است و با داشتن آن می توانید در طول مدت تعیین شده در اوکراین به انجام فعالیت های تجاری بپردازید.

مدارک لازم برای درخواست ویزای تجاری عبارتند از:

-دعوت نامه شرکت مقصد در آن علت سفر و تاریخ های آن ذکر شده باشد.

-مدارک مربوط به ارتباطات تجاری از جمله قراردادها، صورت حساب ها، مکاتبات، گواهی های واردات و ….

نکاتی که قبل از سفر به اوکراین حتما باید به ان ها توجه کنید:

  • داشتن روادید اوکراین به معنای ورود قطعی به خاک اوکراین نیست بلکه ماموران مرزبانی حق بررسی مدارک و گرفتن مصاحبه از شما را دارند و اگر هر گونه تناقضی در مدارک یا صحبت های شما مشاهده کنند اجازه ورود به اوکراین را نداده و شما را به ایران برمی گردانند.
  • اگر بلیط دو طرفه نداشته باشید به احتمال زیاد از سوی ماموران مرزبانی رد خواهید شد.
  • هنگام ورود به اوکراین باید پول کافی به همراه خود داشته باشید.
  • تناقض در نوع ویزا و هدف شما از سفر. مثلا اگر ویزای توریستی دریافت کرده اید ولی هدف شما از سفر اهداف تجاری است، در صورتی که مامورین سفارت یا مرزبانی به این مسئله پی ببرند ویزای شما رد خواهد شد.
  • هنگام ورود به اوکراین باید برگه هایی در مورد محل اقامت خود در اوکراین داشته باشید، مثلا اگر قصد اقامت در هتل را دارید باید برگه های مربوط به رزرو هتل را با خود همراه داشته باشید.

سوالات متداول:

  • امکان تمدید ویزا در اوکراین وجود دارد؟

در مورد ویزاهای تجاری و توریستی این امکان وجود ندارد و باید پس از اتمام زمان تعیین شده به کشور مبدا بازگشت. اما در مورد ویزاهای دیگر مثل ویزای تحصیلی یا کاری امکان تمدید ویزا وجود دارد.

  • سوالات سفارت اوکراین در روز مصاحبه سخت است؟

خیر، افسر سفارت سوالات ساده ای مثل هدف شما از سفر، محل اقامت، شهر هایی که به آن ها سفر خواهید کرد، شخص دعوت کننده چه نسبتی با شما دارد، آِیا قبلا به اوکراین سفر کرده اید و… خواهد بود.

  • آیا می توانم در حالی که تابعیت ایران را دارم از کشور ثالث ویزای اوکراین را بگیرم؟

اگر تابعیت ایران را داشته باشید فقط می توانید از ایران درخواست ویزا کنید، مگر اینکه اقامت کشور ثالث را داشته باشید.

اطلاعات سفارت اوکراین در ایران:

نشانی :  تهران، خیابان شهید باهنر، کوچه قادری، پلاک 10

تلفن تماس : +98-21-22-39-71-95

ایمیل : emb_ir@mfa.gov.ua ukremb.iran@gmail.com

آدرس سایت : https://iran.mfa.gov.ua/fa

اطلاعات شرکت ویزا سنتر ( مرکز مربوط به درخواست های روادید) :

آدرس :  تهران، مرکزهروی، میدان هروی خیابان موسوی(گلستان 5) طبقه 4

تلفن تماس : 00982191314214 و 00982191008055

ایمیل : info.ukraineiran@vfshelpline.com

آدرس سایت : www.vfsglobal.com/Ukraine/Iran

روزهای کاری

یکشنبه و سه شنبه

– از ساعت 08:00 تا 15:00 پذیرش درخواست ویزا

– از 15:00 تا 17:00 دریافت گذرنامه.