ایتالیا یکی از کشورهای مطرح اتحادیه اروپا می باشد که دارای ویژگی های منحصر به فردی است که همواره گردشگران و مهاجران از نقاط مختلف دنیا را به خود جذب می کند. وقت سفارت ایتالیا با دارا بودن جاذبه های گردشگری فراوان متقاضیان زیادی برای سفر دارد. همچنین این کشور با دارا بودن دانشگاه ها […]

فهرست مطالب

ایتالیا یکی از کشورهای مطرح اتحادیه اروپا می باشد که دارای ویژگی های منحصر به فردی است که همواره گردشگران و مهاجران از نقاط مختلف دنیا را به خود جذب می کند. وقت سفارت ایتالیا با دارا بودن جاذبه های گردشگری فراوان متقاضیان زیادی برای سفر دارد. همچنین این کشور با دارا بودن دانشگاه ها و مراکز آموزشی متعدد و معتبر نظر دانشجویان را به خود جلب می کند.

با ما همراه باشید تا بدانید برای سفر به ایتالیا باید چه مراحلی را طی کنید.

فهرست مطالب

 

وقت سفارت ایتالیا

چگونه می توانم به ایتالیا سفر کنم؟

برای سفر به ایتالیا حتما باید ویزا دریافت کنید. ویزای ایتالیا اجازه ی ورود به این کشور است که توسط سفارت ایتالیا در کشور مبدا صادر می شود. شما با دریافت ویزای ایتالیا می توانید در طول مدتی که در ویزا قید شده است در ایتالیا اقامت داشته باشید. برای دریافت ویزای ایتالیا ابتدا باید وقت سفارت ایتالیا بگیرید.

روند درخواست وقت سفارت ایتالیا:

برای گرفتن وقت سفارت ایتالیا به دو روش میتوانید اقدام کنید:

  1. مراجعه به سایت سفارت ایتالیا و دریافت وقت سفارت.

این روش توصیه نمی شود چراکه سایت سفارت ایتالیا معمولا به علت ازدحام متقاضیان بسته است و هفته ای دوبار به مدت چند دقیقه میتوانید برای ثبت وقت سفارت اقدام کنید. برای اینکه بتوانید از طریق این روش اقدام کنید باید زمان زیادی را در سایت این سفارت سپری کنید تا به محض باز شدن امکان ثبت درخواست اقدام کنید.

  1. از طریق کارگزاری سفارت ایتالیا.

شرکت کاکس اند کینگز CKGS کارگزار رسمی سفارت ایتالیا در ایران است، برای ثبت درخواست وقت سفارت ایتالیا می توانید از طریق سایت این شرکت اقدام کنید. پس از ورود به سایت با ایجاد حساب کاربری و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز اقدام به درخواست وقت سفارت ایتالیا کنید.

*در هنگام ثبت درخواست وقت سفارت باید اطلاعات هویتی، اطلاعات پاسپورت، نوع ویزای مورد تقاضا، اطلاعاتی در مورد جزئیات سفرتان به ایتالیا، آدرس ایمیل و شماره تماستان را با دقت بسیار بالایی وارد کنید.

*در صورتی که تجربه ثبت درخواست وقت سفارت را ندارید حتما قبل از این کار با افرادی که دارای تجربه می باشند مشورت کنید و سپس اقدام به ثبت درخواست نمایید.

*اگر زمان یا حوصله لازم برای طی کردن این مراحل را ندارید میتوانید به یکی از شرکت های ارائه دهنده این خدمات مراجعه کنید و در ازای پرداخت مبلغی انجام این کارها را به شرکت مورد نظر واگذار کنید.

*برای دریافت ویزای بلند مدت باید از طریق سفارت ایتالیا اقدام کنید.

پس از اینکه درخواست خودتون رو بصورت آنلاین ثبت کردید، حداکثر 2 تا 3 روز کاری دیگر درخواست شما بررسی شده و نتیجه به شما اعلام می شود. در صورتی که درخواستتان مورد قبول سفارت باشد به شما تاریخ دقیق وقت سفارت اعلام می شود که باید در آن تاریخ در سفارت ایتالیا حضور داشته باشید .

در روز تعیین شده به عنوان وقت سفارت ایتالیا شما باید مدارک خودتون رو بصورت کامل ارائه بدید و هزینه ویزا را پرداخت کنید. انگشت نگاری و در صورت نیاز مصاحبه نیز در این مرحله انجام می شود.

وقت سفارت آنلاین و غیر آنلاین:

امروزه وقت سفارت ایتالیا فقط به صورت آنلاین قابل درخواست است.

وقت سفارت فوری ایتالیا:

اگر خواهان طی کردن روند عادی برای اخذ ویزای ایتالیا باشید باید بعد از انگشت نگاری و تحویل مدارک حدود 3 تا 4 هفته منتظر بمانید تا نتیجه ی درخواست ویزای شما اعلام شود. اما گزینه ی دیگری به نام وقت سفارت فوری ایتالیا وجود دارد. در وقت سفارت فوری ایتالیا درخواست شما به سرعت و طی چند روز بررسی می شود.

دریافت وقت سفارت فوری ایتالیا مستلزم پرداخت هزینه است و حدود 40 یورو بیشتر از مبلغی که برای وقت سفارت عادی پرداخت می شود هزینه دارد. اما اگر قصد شرکت در همایش، نمایشگاهی دارید یا برای رفتن به ایتالیا عجله دارید این گزینه می تواند کمک بسیاری به شما کند.

انواع ویزای ایتالیا:

اگر قصد سفر کوتاه مدت به ایتالیا را دارید باید اقدام به اخذ ویزای شینگن کنید. با دریافت این ویزا تا 90 روز می توانید در کشور های عضو شینگن که ایتالیا هم یکی از آنهاست اقامت داشته باشید. اما اگر قصد سفر بلند مدت (بیش از 90روز ) دارید باید اقدام به اخذ ویزای بلند مدت کنید.

نکته : معاهده شینگن قراردادی بین تعدادی از کشور های اروپایی است که بر اساس آن کسی که موفق به اخذ ویزای شینگن شود می تواند بدون روادید بین کشورهای عضو شینگن سفر کند. در صورت درخواست ویزای شنگن اگر قصد بازدید از چند کشور عضو شینگن را دارید باید اقدام به گرفتن ویزا از سفارت کشوری کنید که به عنوان مقصد اصلی سفر شما تلقی می شود و بیشتر زمان سفر خود را در آن کشور خواهید بود.

چند مورد از انواع ویزاهای درخواستی ایتالیا عبارتند از :

-ویزای تحصیلی ایتالیا

-ویزای کاری ایتالیا

-ویزای تجاری ایتالیا

-ویزای درمانی ایتالیا

-ویزای توریستی ایتالیا

-ویزای ترانزیت ایتالیا

-ویزای سرمایه گذاری ایتالیا

-ویزای دیدار با خانواده ایتالیا

-ویزای خانوادگی ایتالیا

-ویزای بازنشستگی ایتالیا

-ویزای درمانی ایتالیا

-و…

هنگام مراجعه به سفارت چه مدارکی را باید همراه داشته باشم؟

بسته به نوع ویزای درخواستی تون مدارک متفاوتی مورد نیاز خواهد بود اما مدارکی که برای هر نوع ویزایی ضروری می باشند، عبارتند از:

  • مدارک هویتی ترجمه شده همراه با کپی از تمام صفحات
  • فرم تکمیل و پر شده درخواست ویزای ایتالیا
  • گذرنامه با 6 ماه اعتبار
  • دعوتنامه توسط یک شهروند ایتالیایی (در صورت وجود)
  • مدارک شناسایی و اثبات اینکه فرد دعوت کننده توانایی مالی برای ساپورت فرد متقاضی دارد.( در صورت وجود دعوت نامه)
  • دو قطعه عکس رنگی ۳ در ۴
  • اسنادی مبنی بر وضعیت شغلی متقاضی
  • آدرس دقیق محل کار و منزل
  • اسناد تمکن مالی به همراه پرینت ۳ ماهه آخر حساب جاری بانکی با گردش مالی مناسب.
  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی، و دو سری کپی از اصل مدارک فارسی.
  • اسناد ملکی به همراه ترجمه
  • واچر هتل
  • بیمه مسافرتی برای کل مدت زمان اقامت فرد متقاضی به همراه اصل و کپی.
  • بلیط یا رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما به همراه اصل و کپی.

*کلیه مدارک باید توسط دارالترجمه رسمی به زبان مورد نظر سفارت ایتالیا ترجمه شود. (بیشتر کشورهای شینگن زبان انگلیسی را می پذیرند.)

*اگر در روز تعیین شده در سفارت حضور پیدا نکرده و مدارک را ارئه ندهید، تا دو ماه امکان ثبت درخواست وقت سفارت را نخواهید داشت.

هزینه گرفتن وقت سفارت ایتالیا:

در صورتی که خودتان کارهای ثبت درخواست وقت سفارت ایتالیا را انجام دهید، نیاز به پرداخت هزینه ای در این مرحله ندارد. اما اگر این کار را به شرکت های ارائه دهنده این خدمات واگذار کنید باید هزینه مورد نظر آن ها را پرداخت کنید.

هزینه ی ویزای ایتالیا در روز حضور در سفارت و تحویل مدارک پرداخت می شود. لیست هزینه برای افراد مختلف طبق جدول زیر است:

افراد بزرگسال82 یورو
افراد 6 تا 12 سال35 یورو
افراد زیر 6 سالرایگان

*اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

ویزای ایتالیا تضمینی:

توجه داشته باشید به هیچ عنوان شرکتی نمی تواند به شما تضمین دهد که ویزای ایتالیا را برای شما دریافت کند، چراکه تصمیم گیری در این خصوص فقط بر عهده سفارت ایتالیا می باشد. مراقب باشید چراکه ممکن است افراد سودجو به بهانه دریافت ویزای تضمینی از شما کلاهبرداری کنند.

*همچنین ممکن است افرادی اقدام به دریافت وقت سفارت و فروش آن کنند، توجه داشته باشید که این کار از نظر سفارت ایتالیا جرم تلقی شده و فرد خاطی تا چند سال اجازه درخواست ویزا را نخواهد داشت.

ویزای توریستی ایتالیا:

اگر قصد سفر توریستی به ایتالیا را دارید باید ویزای توریستی دریافت کنید. ویزای توریستی از نوع ویزای کوتاه مدت یا شینگن است. با دریافت این ویزا می توانید 90 روز در ایتالیا و بقیه کشورهای عضو شینگن حضور داشته باشید.

*در صورتی که به غیر از ایتالیا قصد سفر به کشور دیگری در حوزه شینگن دارید باید در فرم مربوطه نام کشورها را قید کنید.

ویزای تجاری ایتالیا :

ویزای تجاری ایتالیا یکی از ویزاهای پر طرفدار برای این کشور می باشد. اگر مایل به تجارت یا شرکت در فعالیت های تجاری در منطقه شینگن هستید، می توانید تقاضای ویزای تجاری کنید. این ویزا 90 روز اعتبار دارد و در این مدت می توانید در کشورهای عضو شینگن اقامت داشته باشید.

برای گرفتن ویزای تجاری باید:

  • دلیل مناسبی داشته باشید
  • سوء پیشینه کیفری نداشته باشید
  • باید تمکن مالی مناسب داشته باشید و این مسئله را ثابت کنید تا به عنوان فردی که توانایی انجام فعالیت های تجاری را دارد شناخته شوید.
  • مدارک شما باید به زبان انگلیسی و ایتالیایی ترجمه شده باشد.
  • در صورتی که از شرکتی معتبر در ایتالیا دعوت نامه داشته باشید فرآیند دریافت ویزا برای شما راحت تر دنبال خواهد شد.

ویزای تحصیلی ایتالیا:

ویزای تحصیلی ایتالیا دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت دارد. اگر دوره ی تحصیلی شما کمتر از 90 روز طول می کشد بهتر است اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کوتاه مدت کنید. این نوع ویزا برای دوره های کوتاه مدتی مثل دوره زبان قابل درخواست است.

ولی اگر قصد دارید برای دوره های تحصیلی طولانی مدت مثل تحصیل در دانشگاه ویزا دریافت کنید، باید اقدامم به دریافت ویزای تحصیلی بلند مدت کنید.

برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید علاوه بر مدارک ذکرشده، مدارک زیر را ارائه دهید:

-نامه پذیرش دانشگاه

-گواهی اتمام دوره های تحصیلی

-رزومه

-ریز نمرات تحصیلی

-مدرک زبان

-توصیه نامه

-انگیزه نامه

-ارائه فرم های و تاییدیه های مربوطه

ویزای خانوادگی ایتالیا:

ویزای خانوادگی مخصوص وقتی است که یکی از افراد خانواده شما مثلا همسر، پدر، مادر، فرزند و… تابعیت ایتالیا را داشته و در این کشور ساکن است. اگر شما قصد پیوستن به او را داشته باشید می توانید با داشتن دعوت نامه از شخص مورد نظر و ارائه مدارک نشان دهنده نسبت قانونی شما با او درخواست ویزای خانوادگی کنید.

ویزای کاری ایتالیا:

اگر قصد کار کردن در ایتالیا را دارید باید اقدام به دریافت ویزای کاری ایتالیا کنید. این ویزا از نوع ویزاهای بلند مدت است. ویزای ایتالیا سهمیه بندی شده است و هر سال به تعداد مشخصی از متقاضیان ویزای کار تعلق می گیرد.

ویزای کاری ایتالیا بسته به مدت زمان قرار داد می تواند تا دو سال اعتبار داشته باشد. البته بعد از آن هم می توانید تا 5 سال دیگر مدت اقامت خود را تمدید کنید. پس از ده سال اقامت قانونی در ایتالیا می توانید درخواست شهروندی دهید.

مهم ترین شرط برای دریافت ویزای کاری ایتالیا، داشتن پیشنهاد شغلی است. بدون داشتن پیشنهاد شغلی از سوی یک کافرمای معتبر ایتالیایی نمی توانید برای دریافت ویزای کاری ایتالیا اقدام کنید. اما دریافت این ویزا شرایط دیگری نیز دارد، از جمله:

  • داشتن مجوز Nulla Osta al lavoro
  • اثبات تمکن مالی
  • داشتن مهارت و تخصص مورد نیاز کشور ایتالیا
  • آشنایی با زبان ایتالیایی
  • نداشتن سوء سابقه کیفری

ویزای بازنشستگی ایتالیا:

ویزای بازنشستگی ایتالیا مخصوص افرادی هست که میخواهند در ایتالیا زندگی کنند و توانایی مالی تامین هزینه های زندگی خود بدون کارکردن را دارند. در حقیقت این ویزا برای افرادی مناسب است که میخواهند دوران بازنشستگی خود را در ایتالیا بگذرانند.

برای دریافت ویزای بازنشستگی اثبات تمکن مالی از مهم ترین موارد است.

ویزای ترانزیت ایتالیا:

در صورتی که قصد سفر به کشوری را دارید اما برای این سفر مجبورید در ایتالیا توقف داشته باشید و هواپیما یا کشتی خود را عوض کنید نیاز است که حتما ویزای ترانزیت ایتالیا را دریافت کنید.

این ویزا دو نوع است. ویزای ترانزیت هواپیمایی که اعتبار آن 24 ساعت می باشد و فرد در این مدت نمی تواند از منطقه ترانزیت فرودگاه خارج شود.

ویزای ترانزیت دریایی : این نوع ویزا مخصوص سفر های دریایی است و می تواند تا 5 روز نیز معتبر باشد.

ویزای درمانی ایتالیا:

ویزای درمانی ایتالیا مخصوص افرادی است که قصد دارند دوره درمان خود را در ایتالیا بگذرانند. این ویزا از نوع ویزاهای بلند مدت است و با دریافت ویزای درمانی می توانید بیش از 90 روز در ایتالیا اقامت داشته باشید.

برای گرفتن ویزای درمانی علاوه بر مدارک عمومی باید مدارک پزشکی خود را به صورت کامل ارائه دهید، از جمله مدارک لازم برای دریافت ویزای درمانی عبارتند از:

  • نامه‌ای از یک پزشک، کلینیک یا بیمارستان در کشور مبدا که تایید کند متقاضی باید برای انجام معالجات پزشکی به ایتالیا وارد شود
  • تایید رسمی توسط کلینیک و پزشک مربوطه برای شروع پروسه درمان
  • گواهی پیش پرداخت هزینه درمان
  • مکاتبه کتبی بین پزشک اعزام کننده و پزشک پذیرنده
  • ضمانت نامه از متقاضی برای اطمینان از توانایی بیمار برای پرداخت هزینه‌های پزشکی پیش‌بینی نشده (زمانی به این ضمانت نامه نیاز می‌شود که هزینه درمان قابل محاسبه نبوده و ممکن است بیشتر از مقدار تعیین شده باشد)
  • تایید پذیرش در کلینیک پزشکی
  • اگر کارمند یا دانشجو هستید باید مدارک مربوط به دریافت مرخصی نیز ارائه دهید.

 

*به خاطر اینکه سفارت ایتالیا اطمینان کند که شما واقعا با هدف معالجه به ایتالیا سفر می کنید سختگیری هایی در این زمینه اعمال می کند.

ویزای سرمایه گذاری ایتالیا:

نوعی از ویزایی که متقاضیان می توانند درخواست دهند به نام ویزای سرمایه گذاری ایتالیا شناخته می شود. این ویزا مخصوص افرادی است که قصد دارند در ایتالیا سرمایه گذاری کنند، اما چه فعالیت هایی به عنوان سرمایه گذاری شناخته می شوند؟

  • خرید اوراق قرضه عرضه شده توسط دولت ایتالیا
  • تاسیس یک شرکت در ایتالیا
  • راه‌اندازی یک استارتاپ در ایتالیا
  • انجام کمک‌های خیرخواهانه در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی
  • محافظت از میراث فرهنگی و طبیعی ایتالیا

برای اینکه بتوانید برای ویزای سرمایه گذاری ایتالیا درخواست دهید باید شرایطی را دارا باشید، از جمله:

  • داشتن بیزینس پلن قوی و بلند مدت
  • نداشتن سوء سابقه کیفری
  • تمکن مالی مناسب جهت سرمایه گذاری
  • داشتن روزمه قوی در حوزه سرمایه گذاری

*ویزای سرمایه گذاری ایتالیا یک ویزای دو ساله می باشد که پس از این مدت هم قابل تمدید هست.

نکاتی که هنگام مراجعه به سفارت ایتالیا باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • سعی کنید کمی زودتر از ساعت تعیین شده در سفارت حاضر شوید.
  • برای تحویل مدارک و انگشت نگاری نیاز به حضور کودکان زیر 12 سال نمی باشد.
  • هزینه ی ویزا را حتما باید به صورت نقدی پرداخت کنید. ارز مورد قبول یورو می باشد.
  • سعی کنید اسکناس های نو و بدون مشکل با خود به همراه ببرید چراکه در صورت داشتن مشکل ممکن است اسکناس ها را قبول نکنند.
  • سفارت ایتالیا مصاحبه ای ندارد و فقط جهت تحویل مدارک و انگشت نگاری باید به این سفارت مراجعه کنید.
  • دقت کنید که تمام مدارک را با خود به همراه داشته باشید. اگر پرونده شما دارای کسری مدرکی بود تلاش کنید تا همان روز کسری مدارک را رفع کنید.

اطلاعات شرکت کاکس اند کینگز (کارگزاری سفارت ایتالیا):

تهران، منطقه ۱، ولنجک، خیابان سیزدهم، مجتمع گالریا.

تلفن: ۰۲۱۶۶۷۲۶۹۵۵

اطلاعات سفارت ایتالیا در ایران:

آدرس سفارت ایتالیا : تهران – خیابان نوفل نوشاتو، شماره ۷۹/۶۸

همه‌روزه بجز روزهای جمعه و شنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ پاسخگوی مراجعین خواهد بود. از طریق وب‌سایت رسمی سفارت ایتالیا در تهران می‌توانید در جریان اخبار کنسولی مربوط به این سفارت قرار بگیرید.

شماره تماس سفارت ایتالیا در تهران: ۶۶۷۲۶۹۷۵ و ۶۶۷۲۶۹۷۶

شماره فکس سفارت : ۶۶۷۲۶۹۷۱
همچنین می‌توانید از طریق کدپستی ۷۸۶۳-۱۱۳۶۵ با سفارت مکاتبه داشته باشید.